Asle A. Orseth

Ordførerkandidat i Kristiansund, siviløkonom og byutviklingsentusiast

Jeg har alltid vært samfunnsengasjert, men aldri sett for meg å bli politiker. I takt med et stadig voksende miljøengasjement kunne jeg likevel ikke holde meg unna lenger. Det er ingen andre parti enn Miljøpartiet De Grønne som har gode nok svar på de store utfordringene i vår tid – klimakrisen, et tap av biologisk mangfold i skremmende høyt tempo og bruk- og kast-mentaliteten som dessverre er en grunnleggende driver i dagens forbruksøkonomi. Jeg vil være med på å få flere til å forstå dette, og som siviløkonom ønsker jeg å få frem at det å ta hensyn til naturens tålegrenser også er bra for økonomien.

Som ordførerkandidat i Kristiansund er jeg brennende engasjert for mitt lokalsamfunn. Jeg mener at bystyret har godt av noen flere unge. Det er de unge som kommer til å leve flest år med resultatene av politikken som føres. Siden jeg opprinnelig kommer fra en annen plass ser jeg kanskje på byen med litt andre briller enn de innfødte.

Kristiansund må få flere bein å stå på. Vi er ifølge SSB Norges mest oljeavhengige småby. Av hensyn til alle de som står i fare for å miste jobben må vi bygge opp et framtidsrettet og mangfoldig næringsliv på samme måte som vi la til rette for oljeindustrien på 70-tallet.

Vi vil også lansere vårt eget grønne alternativ til bypakken der vi blant annet satser massivt på Sundbåt, sykkel og gangveier. Jeg mener vi trenger politikere som tør å tenke visjonært, og vi har derfor en spennende visjon om å gjøre Kristiansund til landets beste og triveligste eksempel på bærekraftig samferdsel.

Den viktigste saken for Møre og Romsdal er å ta del i det grønne skiftet. Da tenker jeg på å satse på bærekraftig næringsutvikling, miljøvennlig transport og tette lokalsamfunn med større tjenestetilbud, uten å bygge ned verdifull matjord. Grønn næringsutvikling er en av mine kampsaker. Som et stort industrifylke har vi en fantastisk mulighet til å gå foran å utvikle bærekraftige og fremtidsrettede løsninger innen industrien.

Når det gjelder sykehussaken synes jeg det er trist å se hvordan den splitter det som burde være gode naboer. Jeg er selv forbannet på hvordan prosessen foregikk, men vi må passe på å ta ballen og ikke mannen som det heter i fotballen, og holde oss for gode til drittslenging. MDG på Nordmøre skal jobbe steinhardt for å få fjernet foretaksmodellen. Folks helse er ikke business.

Gode samarbeidsprosjekter og mindre drittslenging fra begge sider
må til for å bedre forholdet mellom Nordmøre og Romsdal. Vi må forstå at vi begge er så små i nasjonal sammenheng at vi ikke kommer noen vei om vi skal stå på hver vår tue og vinne «seiere» på bekostning av naboen. Som Nils Arne Eggen så fint sier det: «Du blir ikke best selv om du ikke unner andre suksess»

Jeg elsker å bo i Kristiansund. Her er man virkelig i nærheten av alt! Havet, fjellet, pøbben og arbeidsplassen. Ingenting er mer enn et kvarter unna. I tillegg liker jeg engasjementet og lokalpatriotismen til folk her. Klarer vi å stimulere litt mer grønn tenkning og forståelse blant den jevne kristiansunder, så tror jeg vi kan få til mye fint sammen.